Terug naar Veelgestelde vragen

Afbetaling van mijn krediet

Wanneer moet ik mijn eerste aflossing betalen? 

De datum van de eerste aflossing valt één maand na de datum van de terbeschikkingstelling van het bedrag van de lening. 

Die informatie is beschikbaar in uw klantenzone zodra die opengesteld is, met in de kredietdetails als datum “Eerstvolgende vervaldag” 

Deze termijn kan niet worden gewijzigd. 

Bv. Als Elantis de middelen stort op 10/03/2023, valt uw eerste aflossing op 10/04/2023. De storting moet ons dan ook tegen die datum bereiken en dat de 10de van elke maand. 

 

Kan ik de vervaldatum wijzigen? 

De vervaldatum wordt bij wet bepaald, 30 dagen na de storting van het bedrag van het krediet op uw rekening. Die kan dan ook niet gewijzigd worden.  

U hebt echter wel de mogelijkheid om vroeger te betalen. Na de vervaldatum wordt er verwijlrente aangerekend. 

 

Moet ik mijn krediet terugbetalen via een bestendige opdracht of via een domiciliëring? 

Betalingen bij Elantis gebeuren enkel via een bestendige opdracht. Die moet door u worden ingevoerd bij uw bank of via uw bankapp om de automatische aflossing van uw krediet mogelijk te maken. 

Download uw bericht met een vooraf ingevulde bestendige opdracht met uw bankgegevens, alsook de vervaldata in het tabblad “Mijn documenten” rubriek “Mijn documenten op aanvraag”. 

 

Kan ik mijn betalingen opschorten? 

Helaas niet: boek VII van het Wetboek Economisch Recht staat ons niet toe de maandelijkse aflossing op te schorten, noch die uit te stellen op het einde van de overeenkomst. 

Als u er niet in slaagt uw vervaldag te betalen op de voorziene datum, dan moet u die achterstand zo snel mogelijk regulariseren, want elke dag achterstand brengt kosten en verwijlrente te uwen laste met zich. 

 

Wat is datum van de laatste vervaldag van mijn krediet? 

Deze datum staat vermeld in de gedetailleerde gegevens van uw krediet. U krijgt er toegang toe door te klikken op het krediet in kwestie vanop de homepage van onze klantenzone. 

Ben ik in orde met de aflossing van mijn vervaldagen? 

Raadpleeg de historiek in het tabblad “Mijn betalingen” in de gedetailleerde gegevens van uw krediet. 

Daar vindt u: 

  • de datum van uw vervaldagen  
  • de datum van uw betalingen  

 

Wat moet ik doen als een van mijn betalingen niet voorkomt in de historiek van de betalingen die beschikbaar is in de rubriek “Mijn betalingen” in onze klantenzone? 

Stuur een foto van het bankafschrift waarmee geen rekening werd gehouden en doe dat rechtstreeks via de knop die beschikbaar is in “Mijn betalingen” of in de rubriek “Update van mijn dossier” in het tabblad “Mijn documenten” van onze klantenzone. 

We bekijken de vraag en nemen contact met u op.