Terug naar Veelgestelde vragen

Betalingsaanmaningen en verwijlkosten

Waarom kreeg ik een aanmaning hoewel ik mijn vervaldag had betaald? 

Is uw betaling misschien binnengekomen na de vervaldatum?  

Er kan enige tijd zitten tussen de datum van uw betaling en de ontvangst ervan door Elantis. 

U kan de historiek van uw betalingen raadplegen om de ontvangen betalingen te vergelijken met uw bankafschriften. Als u een fout ziet, stuur dan een foto van het bankafschrift waarmee geen rekening werd gehouden en doe dat rechtstreeks via de knop die beschikbaar is in “Mijn betalingen” of in de rubriek “Update van mijn dossier” in het tabblad “Mijn documenten” van onze klantenzone. 

We bekijken de vraag en nemen contact met u op. 

 

Welke vergoedingen worden er toegepast bij een te late betaling?  

Die vergoedingen zijn van tweeërlei aard:  

  • Verwijlrente op het niet-betaalde kapitaal. Die wordt per dag berekend en vanaf de vervaldatum tot de datum van uw betaling. 
  • Kosten voor het verzenden van de aanmaningsbrief, die kunnen variëren bij een gewone of een aangetekende zending. 

Het vorderen van de verwijlrente gebeurt maandelijks op het einde van de maand. U krijgt dus uw overzicht van de kosten 1 maand na uw achterstallige betaling. 

 

Wat is het verschil tussen een betalingsachterstand en de opzegging van uw krediet? 

Betalingsachterstand: 

U krijgt een eerste herinnering als uw vervaldag niet wordt betaald op de contractueel overeengekomen dag. 

Bij 2 betalingsachterstallen krijgt u conform onze wettelijke verplichtingen een ingebrekestelling toegestuurd. 

Als er een betalingsakkoord werd toegekend ontvangt u toch een betalingsherinnering, omdat de wet tot regeling van het Consumentenkrediet de kredietverstrekker verplicht zijn klant in te lichten over de status van zijn krediet. 

Opzegging: 

Uw krediet wordt opgezegd door Elantis en gaat in geschil (contentieux) als u uw betalingsachterstand niet hebt aangezuiverd binnen de maand na de verzending van onze ingebrekestelling. 

Wat zijn de gevolgen van de opzegging van uw krediet? 

  • Een negatieve melding bij de Nationale Bank van België in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren, waardoor u moeilijk nog een ander krediet zal kunnen krijgen. 
  • De overheveling van het dossier van Elantis aan zijn kredietverzekeraar, die de nodige stappen zal zetten om de verschuldigde bedragen in te vorderen, bv. via een beslaglegging op uw loon. 

 

Wat betekent ‘contractuele interest’ in mijn betalingsherinnering? 

Als u geld leent, wordt er interest berekend op het geleende kapitaal. Die interest stemt overeen met de kosten die moeten worden betaald voor het geleende kapitaal. 

De maandelijkse vervaldagen van het krediet bestaan uit kapitaal en interest. Elke maand betaalt u dus een deel van het geleende kapitaal terug, alsook een deel van de contractuele interest. Die interest wordt berekend op het bedrag van het resterend kapitaal, dat geleidelijk afneemt naarmate u aflossingen doet.  

De aflossingstabel die u hebt ontvangen, bevat een kolom met het kapitaal en een kolom met de contractuele interest voor die vervaldag. 

Het gaat dus niet om verwijlinterest. Die wordt eenmaal per maand berekend op het achterstallig kapitaal en wordt van u gevorderd via een andere brief (zie rubriek ‘betalingsherinneringen’). 

U kan het overzicht van de betaalde interest terugvinden in onze klantenzone in de rubriek “Mijn betalingen” met de details van uw krediet.