Terug naar Veelgestelde vragen

Geschillen (Contentieux)

Wat betekent in geschil (contentieux), een opzegging van het krediet of dat uw krediet opeisbaar is?  

Uw krediet wordt opgezegd door Elantis en gaat in geschil als u uw betalingsachterstand niet hebt aangezuiverd binnen de maand na de verzending van onze ingebrekestelling. 

Een opzegging heeft de volgende gevolgen:  

  • Een negatieve melding bij de Nationale Bank van België in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren, waardoor u moeilijk nog een ander krediet zal kunnen krijgen.  
  • De overheveling van het dossier van Elantis aan zijn Kredietverzekeraar Atradius, die de nodige stappen zal zetten om de verschuldigde bedragen in te vorderen, bv. via beslaglegging op uw loon. 

 

Wat is een melding bij de Nationale Bank van België in de Centrale voor Kredieten aan Particulieren? 

Het Wetboek Economisch Rrecht bepaalt in zijn Art. VII.148: “De Bank is belast met de registratie, in de Centrale, van:
   1° de kredietovereenkomsten die vallen onder het toepassingsgebied van dit boek (positieve luik) en
  2° de wanbetalingen die hieruit voortvloeien (negatieve luik) die beantwoorden aan de door de Koning vastgestelde criteria.” 

Het Koninklijk besluit tot regeling van de Centrale voor Kredieten aan Particulieren van 23 MAART 2017 bepaalt:  

Art. 5.§ 1. De wanbetalingen bedoeld in artikel VII.148, § 1, 2° WER worden in de Centrale geregistreerd indien ze beantwoorden aan de volgende criteria:
   1°  in geval van een verkoop op afbetaling, financieringshuur en lening op afbetaling:
   a) drie termijnbedragen zijn op hun vervaldag niet of onvolledig betaald, of
b) een vervallen termijnbedrag is gedurende drie maanden niet of onvolledig betaald, of
c) de nog te vervallen termijnbedragen zijn onmiddellijk opeisbaar geworden”. 

En geeft toelichting bij de termijnen voor het bijhouden van deze gegevens:  

Art. 8. § 1. Met het oog op hun raadpleging worden de gegevens betreffende wanbetalingen bewaard:
   1° tot twaalf maanden vanaf de datum van regularisatie van de kredietovereenkomst;
   2° maximaal tien jaar vanaf de datum van de eerste wanbetaling, bedoeld in artikel 5, ongeacht of de kredietovereenkomst tussentijds al dan niet werd geregulariseerd. Indien na afloop van deze maximale termijn van tien jaar een nieuwe wanbetaling zich voordoet, wordt een nieuwe tienjarige bewaartermijn opgestart vanaf de datum waarop de registratiecriteria van deze nieuwe wanbetaling zijn vervuld.
   § 2. Bij het verstrijken van deze termijnen, worden deze gegevens verwijderd uit de Centrale.” 

De wet is bedoeld om de instellingen die de Centrale voor Kredieten aan Particulieren kunnen raadplegen in te lichten over de gegevens die als belangrijk worden beschouwd voor het inschatten van de solvabiliteit. 

Deze melding is een wettelijke verplichting voor Elantis, en als we ons daar niet aan houden, stellen we ons bloot aan diverse sancties. 

 

Wie moet ik contacteren in geval van een geschil (contentieux) 

Elantis staat zijn schuldvordering af aan kredietverzekeraar Atradius in geval van een geschil, dat dan uw enige gesprekspartner wordt. 

Contactgegevens Atradius:  

Adres: 

Avenue Prince de Liège 78
5100 Namur 

Telefoon: +32 81/324.501 

Atradius neemt vanaf dat moment de invordering van het krediet op zich, en de betalingen moeten dan ook gebeuren op de rekening van Atradius.